0

Tatranské pastorále/Dávid Demjanovič – Jarmila Mitríková

Autorská dvojice Dávid Demjanovič a Jarmila Mitríková působí na
slovenské výtvarné scéně jen krátce, ale stihla už zaujmout svým
specifickým autorským rukopisem. Pro ten je charakteristické využívání
techniky, která se velmi často objevuje v projevech lidového umění –
pyrografie (vypalování do dřeva). Výstava Tatranské pastorále je sumářem
jejich tvorby za poslední dva roky a prezentuje nejen pro tuto dvojici
příznačnou pyrografii, ale i objekty a videa, které fungují jako
samostatná díla, ale dají se vnímat i jako zhmotněné rekvizity nebo
dovyprávění příběhů z jejich obrazů.

Tematicky se tvorba Demjanoviče a Mitríkové konzistentně koncentruje a
zpracovává problematiku lidové slovesnosti, folklorismu, dějin slovenského
národa, religionismu, či lidových mýtů a pověr, a to nejen v rámci
slovenského prostředí, ale i krajin, kde umělci delší dobu působili.
Autoři ve svých dílech překračují přímočarý referenční rámec a
vytváří vlastní interpretace zvolených témat se silným mystifikačním
zabarvením národních dějin, povahy slovenského národa, nevyhýbají se
často ani citlivým tématům národního komplexu, různým fobiím a neduhům
společnosti. Častým prvkem jsou i fenomény a atributy konzumní
společnosti, ikony reklamního průmyslu, oblíbené módní značky, které se
střetávají v paradoxních a bizarních kompozicích s panoramatickými
výjevy slovenské krajiny se stafáží zpívajících mládenců a děvčat,
se skandujícími pionýry, německými ponorkami, nebo vesmírnými družicemi.
Jejich zpracování odkazuje takměř k etnografické preciznosti národopisců
s důsledným zpracováním detailů, někdy až s přímo goyovsky
naturalistickým provedením hrůzostrašných scén upalování strašidel a
čarodějnic. Zatímco jejich starší díla jsou výrazově a kompozičně
jednodušší, tvořené kolážovitým budováním obrazové plochy téměř
monochromatického charakteru, v novějších pracích převládají
komplexněji propracované kompozice s vícerými obsahovými plány a
precizněji provedenými figurami a architekturou. Díla se dají chápat
i jako originální autorské univerzum plné ironie, ale i laskavého humoru,
představující autorský výklad naší historie, současnosti, ale
i budoucnosti.

Prezentovaná videa minimalistickým způsobem zpracovávají výjevy
slovenských lidových rituálů a tradic jako například svěcení vody
odehrávající se dnes už s menší frekvencí v rámci slovenského
venkova. Přehrání a znovu prožití těchto tradičních procesů je až
nostalgickým ohlédnutím se za časy, kdy člověk žil v přímém kontaktu
s přírodou a respektoval její zákonitosti. Výrazným prvkem celé výstavy
je i snaha autorů o vytvoření komplexního environmentu, kdy se divák
ocitá ve světě vymezeném pověrami, rituály a souzvukem člověka a
přírody. Katarína Slaninová


30. 11. 2013 – 26. 1. 2014

vernisáž 29. 11. 2013 v 18.00

Galerie U Bílého jednorožce, náměstí Míru 149/I, Klatovy

Kurátorka výstavy: Katarína Slaninová

Kurátor za GKK: Michal Lazorčík

út-ne 10.00–12.00, 13.00–17.00

www.gkk.cz


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *